Overzicht van de recepten voor lichte lunch :

Frankfurter worsten :

Salade van Frankfurter worsten, bloemkool en aardappelen.

Fijne Vleeswaren, Ham rauw, gekookt of gerookt en spek :

Couscoussalade met beenham

Frisse meloenschotel en rauwe ham.

Penne met spek, brie en prei.

Quinoa salade met Breughel preskop Leyco.

Slaatje met perzik, ham en brie.

Kip :

Aardappelsalade met broccoli en kipfilet.

Makreel/Haring :

Makreelsalade met feta.

Rijstsalade met gerookte makreel.

Rolmopsrolletjes met groene boontjes.

Pannekoeken :

Hartige boekweitpannenkoek met ham, champignons en kaas.

Pizza :

Vlugge pizza met tomatenpesto en salami.

Quiche :

Aspergequiche, ham en kruidenkaas.

Witloofquiche met oude kaas en gerookt spek.

Tonijn :

Gevulde komkommer met tonijnsalade, avocado en pompelmoes.

Wraps :

Wraps met gekookte ham en avocado.

Wrap met gerookte zalm, kruidenkaas en komkommer.

Zalm :

Pasta slaatje met zalm en gerookte forel.

Verse zalmsalade met penne.

 

Salade van Frankfurter worsten, bloemkool en aardappelen.

Ingrediënten voor 2 personen : ½ sla, 1 handvol veldsla, 4 Frankfurter worsten, 1/4 bloemkool, 2 eieren, 4 à 5 aardappelen, 2 slep gesneden lente-ui, 2 slep mayonaise, 2 slep magere verse kaas, kerriepoeder, 100 gr oude kaas.

• De bloemkool wassen, koken en afkoelen.
• De eieren koken, afkoelen, pellen en in stukjes snijden.
• De aardappelen schillen, in kleine stukjes snijden, koken en afkoelen.
• De sla en veldsla wassen.
• De Frankfurter worsten in stukken snijden
• De mayonaise en de platte kaas vermengen met de kerriepoeder.
• De kaas in kleine blokjes snijden.
• De aardappelen vermengen met de lente-ui (een beetje houden voor de versiering), de eieren en de mayonaise. 
• Op een schotel de sla en veldsla schikken.
• In het midden de aardappelsalade.
• Daarop de Frankfurter worsten schikken.
• De kaas en de bloemkool er rond schikken.
• De rest van de lente-ui er over doen.

Couscoussalade met beenham.

Ingrediënten voor 2 personen : 300 à 350 gr beenham, 4 dl groentebouillon, 125 gr couscous, 1 kleine wortel, ½ komkommer, ½ rode paprika, 6 kerstomaten, ½ bundel peterselie, 1handvol rucola, 1 klep korianderpasta, peper, zout olijfolie.

1) De bouillon koken en op de couscous gieten. Deksel op zetten en 5 minuten laten wellen.
2) 1 slep olijfolie opdoen en omroeren met en vork. Laten afkoelen.
3) Wortel en paprika en brunoise(kleine blokjes) snijden. Blancheren (1 minuut in kokend water doen) en onder koud water laten afkoelen.
4) Komkommer in brunoise snijden.
5) Kerstomaten in 4 snijden.
6) Peterselie en rucola heel fijn snipperen.
7) De afgekoelde couscous mengen met de kruiden, de korianderpasta en de groenten.
8) De beenham in reepjes snijden.
9) De couscous in een diep bord serveren met daarop de ham.

Frisse meloenschotel en rauwe ham

Ingrediënten voor 3 à 4 personen : 8 sneden rauwe ham, 1 cavaillon meloen, 125 gr mozzarella, 8 olijven, 2 nectarines, basilicum, kerstomaten.

• De cavaillon schillen en in parten verdelen.
• De nectarines in parten verdelen.
• De parten omringen met ham.
• Spiesen maken met mozzarella, olijven, kerstomaten en blaadjes basilicum.
• De schotel garneren

Penne met spek, brie en prei.

Ingrediënten voor 4 personen : 500 gr penne, 2 prei, 300 gr gerookte spekblokjes, 2 teentjes look, 2 slp olijfolie, 250 gr brie, tijm, basilicum, 20 tal gezouten kappertjes.

  1. Prei kuisen, wassen en ik ringetjes snijden. 5 minuten in kokend water blancheren, afspoelen, uitlekken.Look fijnhakken.

  2. Penne koken.

  3. Brie in kleine stukjes snijden.

  4. Olijfolie warmen met de tijm. Spek bijvoegen en gedurende 5 minuten laten bakken, prei en look bijvoegen, goed omroeren en de brie en de kappertjes er ook bijdoen en laten smelten.

  5. De penne afgieten en een beetje van het afgegoten water bijhouden.

  6. De penne bij de saus doen en alles goed omroeren en nog even opwarmen. Indien nodig doet men wat van het afgegoten water bij. Bijkruiden met peper.

  7. Opdienen in diepe borden en garneren met grof gesneden basilicum.

Quinoa salade met Breughel preskop Leyco.

Ingrediënten voor 2 personen : 200 gr quinoa, 2 tomaten, ½ komkommer, ½ rode paprika, 6 slp olijfolie, 1 slp frambozenazijn, 1 klp mosterd, 1 klp balsamico azijn, mespunt piment d’Espelette, 1 slp gehakte bieslook, zout, peper, 1 tak munt.

1) Quinoa koken volgens de aanwijzingen op de verpakking.
2) Tomaten pellen, vruchtvlees verwijderen en in kleine blokjes snijden.
3) Komkommer pellen, zaadjes uithalen en in kleine blokjes snijden.
4) Olie met mosterd en frambozenazijn en balsamico opkloppen. Bieslook bijvoegen.
5) De vinaigrette bij de quinoa voegen, kruiden met peper, zout en piment d’Espelette. Tomaten en komkommer bijvoegen, alsook de fijngesneden munt. Goed omroeren.
6) De preskop in balkjes snijden. Alles mooi garneren op het bord.

 

 

Slaatje met perzik, rauwe ham en brie.

Ingrediënten voor 2 personen : gemengde sla, 1 tomaat, 1 perzik, 8 tal aardbeien, 6 sneden rauwe of gedroogde ham, 100 gr brie, 2 slp mayonaise, 1 klp mosterd, 2 sneden zoetzure augurken, basilicum.

1) De sla wassen, de tomaten monderen.
2) De tomaat en de perzik in partjes snijden.
3) De aardbei in sneetjes snijden.
4) De augurk in blokjes snijden
5) De mayonaise vermengen met de mosterd en 1 klp azijn van de augurken vermengen.
6) De ham in reepjes verdelen.
7) De brie in blokjes snijden.
8) Al de ingrediënten op het bord schikken en enkele blaadjes basilicum over verdelen.
9) De mayonaise er apart bij serveren.

Aardappelsalade met broccoli en kipfilet.

Ingrediënten voor 2 personen : 5 à 6 aardappelen, ½ sla, 2 eieren, ½ broccoli, 300 gr kipfilet, 1 lt kippenbouillon, 1 tomaat, 3 à 4 lente-ui, gehakte bieslook, 3 lepels mayonaise, 1 lepel yoghurt.

• De kipfilets 8 minuten zachtjes laten koken in de bouillon. In de bouillon laten afkoelen.
• De aardappelen schillen. In stukken snijden. Koken en laten afkoelen.
• De broccoli wassen, opzetten in kokend water en 5 minuten laten koken. Alkoelen onder stromend koud water.
• Eieren koken en afkoelen.
• De sla kuisen.
• De tomaten pellen en in partjes snijden.
• De lente-ui wassen en in fijne rondellen snijden.
• De mayonaise mengen met de yoghurt.
• De afgekoelde aardappelen mengen met mayonaise, de bieslook en de lente-ui.
• Op een schotel salade leggen, in het midden de aardappelsla en garneren met de eieren, de tomaten, de kipfilet en de broccoli.

Makreelsalade met feta

Ingrediënten voor 4 personen : 1 makreel, 2 sneden toastbrood, olijfolie, 1 ½ klp gedroogde oregano, 200 gr zure room, 1 slp mayonaise, 10 tal basilicumblaadjes, 6 augurken, 16 tal kerstomaten, 1 komkommer, 1 salade, ½ rode ajuin of 1 kleine.

1) Sla kuisen en wassen.
2) Augurken en basilicum blenderen.
3) Zure room met de mayonaise mengen, de geblenderde augurken en basilicum bijdoen en alles goed mengen. Kruiden met peper, zout en ½ klp oregano.
4) Komkommer schillen en in blokjes snijden.
5) De kerstomaten halveren.
6) De rode ajuin in heel fijne rondellen snijden.
7) De feta kaas in blokjes snijden.
8) Het toastbrood in blokjes versnijden. Olijfolie goed warmen en het brood bruin bakken met 1 klp oregano. Indien nodig tijdens het bakken nog wat olijfolie op het brood doen. Het brood regelmatig omkeren,dit gaat tamelijk vlug.
9) De makreel fileren of filets aankopen.
10) Al deze ingrediënten mooi op een bord schikken. Saus er apart bij geven.

Rijstsalade met gerookte makreel.

ngrediënten voor de saus : 4 lepels mayonaise, 1 lepel yoghurt, ketchup, cognac .

Ingrediënten voor 2 personen : 120 gr rijst, 160 gr gerookte makreel, 2 eieren, 2 tomaten,

1 avocado, 1 roze pompelmoes, handvol sla, handvol jonge spinazie, lente-ui.

 

  • Rijst koken. 
  • Eieren 8 minuten koken, ze moeten nog juist lopend zijn.
  • Pompelmoes à vif pellen, dit wil zeggen schillen tot juist op het vruchtvlees.  De partjes er mooi uithalen. De partjes in stukken snijden, en enkele partjes houden voor de garnering.
  • Sla en de spinazie wassen.
  • Lente-ui fijn snijden.
  • De tomaat pellen en in schijfjes snijden. De andere tomaat in stukjes.
  • Avocado pellen en in stukjes snijden.  Enkele mooie sneetjes houden voor de garnering.
  • Ingrediënten van de saus mengen
  • Koude rijst vermengen met de saus, de lente-ui, de pompelmoes, de stukjes tomaat en de stukjes avocado.
  • Onderaan de schotel de sla en de spinazie leggen, errop de rijst en dan garneren met de overige ingrediënten.

 

En nu nog de zon en we hebben een heerlijk zomers slaatje

Rolmopsrolletjes met groene boontjes.

Ingrediënten voor 2 personen : 4 vastkokende aardappelen, 4 rolmopsen, 1 rode ui, 2 eieren, 1 slp mayonaise, 1slp gepureerde avocado met citroen, 200 gr groene boontjes (mag diepvries zijn), 1 appel, 1 sjalot, 4 lente-ui.

1) Aardappelen schillen, koken en in stukken snijden. Laten lauw worden....
2) De boontjes koken, direct onder koud water spoelen om de groene kleur te behouden.
3) De eieren koken en tot mimosa versnijden.
4) Elke rolmops in 3 snijden.
5) De sjalot fijn snipperen.
6) De mayonaise en sjalot mengen met de avocado. Vermengen met de lauwe aardappelen.
7) De rode ui in heel fijne schijfjes snijden.
8) De appel in fijne julienne snijden en besprenkelen met citroen.
9) De lente ui in ringen snijden.
10) Al de ingrediënten mooi schikken op het bord.

Hartige boekweitpannenkoek met ham, champignons en kaas.

Ingrediënten voor 2 personen . 2 boekweitpannenkoeken, 4 sneden ganda ham, 2 eieren, boter, 1 tomaat, 5-tal grote champignons, gruyère kaas.

  • Champignons aanbakken.
  • Tomaat uithalen en in stukjes snijden.
  • In een grote antikleefpan boter smelten en de pannenkoek erin leggen.  Daarop 2 sneden ham naast mekaar, de tomaat, champignons en de gruyère erboven strooien.
  • Het ei er te midden op breken.
  • Op een zacht vuur laten tot het ei gestold is.
  • De kanten opplooien om op te dienen.
  • Eenvoudig , gemakkelijk en smakelijk.

Vlugge pizza met tomatenpesto en salami.

Ingrediënten voor de pesto : 75 gr gedroogde tomaten op olijfolie, 1 klep tomatenpuree, 2 takjes oregano of ½ klep gedroogde oregano, 35 gr geroosterde pijnboompitten, 50 gr parmezaan, 1,5 dl olijfolie, peper en zout.

Ingrediënten voor de vlugge pizza : 2 dikke sneden brood of 4 sneden van een gesneden brood, 10 schellen salami, 1 tomaat, 1 slep kappertjes, geraspte pecorino of parmezaan,

1 bolletje mozzarella, enkele zwarte olijven, 1 takje oregano of basilicum voor de versiering

Pesto : Alle ingrediënten te samen in de blender uitgezonderd de olijfolie.  Goed blenderen.  Dan de olijfolie bijvoegen en nogmaals kort blenderen tot een gladde massa.

  • Oven vooverwarmen op 180°
  • Het brood besprenkelen met enkele druppels olijfolie en 5 minuten in de oven.  Indien men voorgesneden brood gebruikt legt men 2 sneden op elkaar.
  • Het brood uit de oven halen en goed besmeren met de pesto, en daarna garneren met de salami, de in schijfjes gesneden tomaat, de in schijfjes gesneden mozzarella, kappertjes, olijven, geraspte pecorino.  Terug in de oven plaatsen ongeveer 10 minuten tot het mooi bruin wordt.  Indien nodig de laatste 2 minuten de grill opzetten.
  • Garneren met blaadjes oregano of basilicum

Aspergequiche, ham en kruidenkaas.

Ingrediënten voor 1 quiche : 1 plak bladerdeeg (kant en klaar te koop), 24 asperges, 4 sneden gekookte ham, 100 gr gerookt spek, 3 eieren, 1,5 dl melk, 1,5 dl room, 1 slep geraspte parmezaan, 150 gr kruidenkaas, bieslook.

  • Oven voorverwarmen op 180°.
  • De bladerdeeg 15 minuten blind bakken. Laten afkoelen.
  • Asperges schillen.  De topjes afsnijden op ongeveer 4 cm en de rest op 2 cm snijden.
  • De aspergestukjes koken in weinig water met een klontje boter gedurende 15 minuten, de laatste 5 minuten de topjes bijvoegen.  Topjes uithalen en apart houden.
  • Ham versnijden in reepjes.
  • Het spek aanbakken en het vet weggieten.
  • Eieren licht opkloppen met de melk en de room en de kruidenkaas.  Afkruiden met peper en zout.  Bieslook bijvoegen.
  • In de afgekoelde bladerdeeg de uitgelekte aspergestukjes leggen, daarboven de ham en het spek en het eierenmengsel er op gieten.
  • Bestrooien met parmezaan.
  • Bakken in de oven op 180° gedurende 30 à 35 minuten.

Witloofquiche met oude kaas en gerookt spek.

Ingrediënten : 1 blad bladerdeeg, 200 gr gerookt spek in blokjes, 5 à 6 stronken witloof, 200 gr oude kaas, 100 gr gemalen gruyère, 4 dl melk, 3 eieren, nootmuskaat, zout en peper.

  • Oven voorverwarmen op 180°
  • De bladerdeeg blind bakken 15 minuten.
  • Snij de kaas in heel kleine blokjes.
  • Witloof wassen, de harde kern verwijderen en grof snijden. 
  • Eieren loskloppen, melk toevoegen en gruyère, noot, peper en zout.
  • Spekblokjes bakken ongeveer 2 minuten, witloof bijvoegen tot hij bijna gaar is.  Het witloof moet nog krokant zijn.
  • De kaasblokjes op het licht afgekoelde bladerdeeg doen.  Het witloofmengsel in een vergiet doen en het vocht opvangen Men moet ongeveer 1 dl vocht hebben. Het vocht bij het eierenmengsel doen. Witloof op de kaasblokjes en erboven het eiermengsel. Daarop de gemalen gruyère.
  • In oven ongeveer 35 minuten.  Wanneer de quiche te bruin wordt bedekken met aluminiumfolie.
  • Opdienen met een slaatje

Gevulde komkommer met tonijnsalade, avocado en pompelmoes.

Ingrediënten voor 4 personen : 1 blik tonijn van 400 gr, 2 eieren, 1 komkommer, 2 tomaten, 1 avocado, 1 pompelmoes, 3 lepels mayonaise, 1 handvol gemengde sla, 1 handvol geraspte wortels.

• De eieren koken en afkoelen, en in stukjes snijden.
• De komkommer schillen, in de lengte in 2 snijden en uithalen. Nogmaals in de breedte doorsnijden zodanig dat men 4 stukken heeft.
• De tonijn uitlekken.
• De sla wassen.
• De tomaten pellen en versnijden.
• De avocado uithalen en versnijden. Besprenkelen met citroen. 
• De pompelmoes in partjes verdelen.
• De tonijn mengen met de mayonaise en de eieren.
• De komkommer opvullen met de tonijnsalade.
• Alles mooi schikken op het bord.

Wraps met gekookte ham en avocado.

Ingrediënten voor 4 personen : 4 wraps, 1 avocado, 1 citroen, 4 sneden hesp, enkele blaadjes  sla, 2 lepels kruidenkaas, 1 lepel yoghurt, 1 lepel mayonaise, bieslook en peterselie.

  • De avocado in 2 snijden, pit uithalen en in fijne sneetjes snijden.  Besprenkelen met citroen.
  • Wraps lichtjes opwarmen om soepeler te worden.
  • Kruidenkaas mengen met de mayonaise, de yoghurt en gehakte kruiden.
  • De gemengde kruidenkaas over de wraps smeren, dan de sla en de avocado en tenslotte de hesp.  
  • Oprollen en in folie draaien.  Laten rusten in de koelkast.

Wrap met gerookte zalm, kruidenkaas en komkommer.

Ingrediënten : Wraps, kruidenkaas, komkommer, gerookte zalm, basilicum, Griekse yoghurt, kleine trostomaten

Voor de vinaigrette : 1 sjalot, 1 lepel mosterd, 2 lepels wijnazijn, 1 dl olijfolie, 2 lepels fijngehakte tuinkruiden (bvb dille, bieslook, peterselie ), peper en zout.

Vinaigrette :

  • Tuinkruiden fijnhakken.  Sjalot fijnhakken.
  • Mosterd en azijn loskloppen
  • Al kloppend de olie bijvoegen en 1 koffielepel water, 1 minuut doorkloppen.
  • Sjalot en kruiden onder mengen.

Wrap :

  • Komkommer in kleine blokjes snijden.
  • Basilicum fijnsnijden, enkele blaadjes houden voor de garnering
  • 200 gr kruidenkaas mengen met 1 lepel yoghurt, komkommer en basilicum bijdoen naar smaak. Kruiden met peper en zout.
  • Wraps lichtjes opwarmen en opvullen met deze mengeling, oprollen en in stukken snijden.
  • Garneren met basilicum, tomaten en vinaigrette.
  • Smakelijk.

Pasta slaatje met zalm en gerookte forel.

Ingrediënten voor 2 personen : 180 gr penne, 2 eieren, 200 gr greookte forel, 200 gr verse zalm, ½ bundel peterselie, 2 lepels mayonaise, 2 lepels verse kaas, 1 koffielepel mierikswortelpasta, 1 komkommer, 20 tal kerstomaten, 1 venkel.

• Penne koken, afkoelen.
• Eieren koken. Direct in koud water dompelen. Pellen en in 6 snijden.
• De zalm stomen of pocheren. Laten afkoelen en in stukken verdelen.
• De gerookte forel in stukken verdelen.
• De venkel wassen en de dikke nerven eruit halen. 5 minuten in kokend water laten blancheren. Direct in koud water. In heel dunne reepjes snijden.
• De peterselie wassen en fijnhakken.
• De komkommer schillen en in schijfjes snijden.
• De kerstomaten in 2 snijden.
• De mayonaise mengen met de verse kaas en de mierikswortelpasta. Kruiden met zout en peper.
• Alles vermengen met de mayonaise en bestrooien met peterselie.