Overzicht van de salades

Aardappelsalade met gerookte makreel.

Bulghur salade met gerookte makreel.

Garnalensalade met avocado en tomaten.

Garnalensalade met quinoa.

Gebakken halloumi met Griekse rijstsalade.

Gerookte forel met salade van riode bonen, komkommer en kerstomaat.

Gevulde tomaat met tonijn, witloofsla.

Herfstsalade met wildpastei.

Kruidenslaatje met sardines.

Pastasalade met asperges en gedroogde ham.

Pastasalade met gerookte zalm.

Salade met rauwe ham, meloen en komkommer.

Salade van groene bonen, rode paprika en mozzarella.

Salade van rijstvermicelli en sardientjes.

Salade van tarwekorrels, Emmental en Breughelkop.

Slaatje van Nieuwe Hollandse maatjes en gerookte zalm.

Slaatje van tarwe, Breydelspek en Oud Brugge kaas.

Zomersalade met gekookte ham, meloen en mozzarella.

Aardappelsalade met gerookte makreel.

Ingrediënten voor 2 pers. : 500 gr vastkokende aardappelen, 3 lente-ui, 6 augurken, ½ appel, 300 gr makreelfilet, 2 eieren, ½ bussel bieslook, 100 gr rucola, 5 roosjes broccoli.

Voor de dressing : 1 slp mayonaise, 2 slp zure room, 1 klp mosterd, 1 slp yoghurt, 1 slp olijfolie, zout, peper.

1. De aardappelen wassen. Koken in de schil en pellen. In grove stuken snijden.
2. De eieren 9 minuten koken. In ijskoud water leggen. Pellen en in 4 snijden.
3. De lente-ui wassen en in fijne ringen snijden.
4. De broccoli in kokend water 6 minuten garen. In ijskoud water dompelen. Laten uitlekken en in kleine stukken snijden.
5. De augurken fijn snijden.
6. De makreelfilet nazien op eventuele graten en verdelen in grote stukken.
7. De bieslook wassen en fijn snijden.
8. De rucola wassen.
9. De appel schillen en in hele fijne balkjes snijden.
10. Voor de dressing al de ingrediënten mengen.
11. De aardappelen mengen met de lente-ui, de augurken, de bieslook, de appel en de dressing.
12. Op een grote schotel de rucola schikken. Daarop de aardappelsalade. Garneren met de broccoli, de eieren en de makreelfilet.

Bulghur salade en gerookte makreel.

Ingrediënten voor 2 à 3 personen : 100 gr bulghur, 150 gr groene boontjes, 2 tomaten, 3 slp basilicumpesto, 1 slp ontpitte zwarte olijven, 2 slp olijfolie, 1 lente-ui, 1 slp gehakte peterselie, enkele basilicum blaadjes, sap van 1 limoen.

Recept basilicumpesto : www.dedagelijksekeukenvanladychefrita.be recepten 2017 sauzen pesto

1. De bulghur koken zoals op de verpakking vermeld. Spoelen onder koud water.
2. De boontjes wassen en de beide uiteinden verwijderen. De boontjes in kokend zoutwater werpen en 8 à 10 minuten koken. Spoelen onder koud water.
3. De tomaten monderen. Pellen en zaadjes verwijderen en het vruchtvlees in blokjes snijden.
4. De olijven in 4 snijden.
5. De lente-ui wassen en in ringetjes snijden.
6. De bulghur met alle ingrediënten mengen. Voeg de olijfolie en het limoensap toe. Kruiden met peper en zout.
7. De makreel fileren en het vel verwijderen. Goed alle graten verwijderen.
8. Doe de bulghur salade in een mooie kom, en leg er de makreelfilets op. Garneer met enkele basilicumblaadjes.

Garnalensalade met avocado en tomaten.

 

Ingrediënten voor 2 pers. : 600 gr ongepelde garnalen of 200 gr gepelde, 1 avocado, 2 tomaten, 2 eieren, ½ salade, ½ komkommer, mayonnaise.

1. Indien men ongepelde garnalen gekocht heeft, eerst pellen. De koppen en de staarten invriezen om bouillon van te maken.
2. De eieren in kokend water gedurende 7 minuten koken. In koud water leggen om af te koelen en pellen.
3. De tomaten emonderen, in 4 snijden, pellen.
4. De salade van de nerven en de buitenste bladeren ontdoen en wassen.
5. De komkommer schillen en in schijfjes snijden.
6. De avocado in 2 snijden, pit uithalen en besprenkelen met citroen. De avocado met de ½ van de garnalen opvullen.
7. Een mooie schotel garneren met de sla, de tomatenpartjes, de komkommer, de eieren, en de gevulde avocado. De rest van de garnalen over de schotel strooien.

Garnalensalade met quinoa.

Ingrediënten voor 2 personen : 140 gr quinoa, 2 tomaten, ½ komkommer, 4 lente-uitjes, ½ rode paprika, 1 kleine rode ui, 150 gr garnalen, 75 gr feta, 2 slp geroosterde pijnboompitten, 1 handvol rucola.

Voor de dressing : 1 dl olijfolie, 2 slp ciderazijn, 1 slp yoghurt, enkele takjes munt, enkele takjes basilicum, peper en zout

1. Voor de dressing : De munt en de basilicum blaadjes fijn snijden. De olijfolie, de azijn de yoghurt en de fijn gesneden kruiden mengen. Kruiden met peper en zout.
2. De quinoa koken zoals vermeld op de verpakking. Afgieten en laten afkoelen. Mengen met de dressing.
3. De tomaten emonderen, pellen, zaadjes uithalen en in blokjes snijden.
4. De komkommer schillen, in de lengte in 2 snijden, zaadjes uithalen en in blokjes snijden.
5. De lente-ui wassen en in fijne ringen snijden.
6. De paprika schillen en in hele kleine blokjes snijden;
7. De ui schillen en heel fijn snipperen.
8. De rucola grof versnijden.
9. De tomaten, komkommer, paprika, rucola, ui en lente-ui mengen met de quinoa.
10. De quinoa op een schotel schikken en garneren met de pijnboompitten, de garnalen en de verbrokkelde feta.

Gebakken halloumi met Griekse rijstsalade.

Ingrediënten voor 2 personen : 200 gr Griekse pasta, 100 gr veldsla, 300 gr halloumi, 1 avocado, 2 tomaten, 3 lente-ui, basilicum, sap van ¼ citroen, olijfolie, peper en zout.

Voor de dressing : 1 dl mayonnaise, 1 dl yoghurt, 1 scheutje worcestersaus, enkele druppels tabasco, 100 gr gemalen parmezaan.

1. Al de ingrediënten voor de dressing goed mengen.
2. De Griekse pasta koken zoals vermeld op de verpakking. Afspoelen met koud water.
3. De veldsla wassen en droog zwieren.
4. De tomaten emonderen, pellen en in partjes snijden.
5. De avocado in 2 snijden, pit verwijderen en van de pel ontdoen. Besprenkelen met citroensap.
6. De lente-ui wassen. Het onderste deel verwijderen en de lente-ui in fijne rondjes snijden.
7. De basilicum wassen en de blaadjes plukken en grof versnijden.
8. De halloumi in repen van 1 cm snijden en mooi bruin bakken, kruiden met peper en zout.
9. De rijst en de veldsla mengen met de dressing. Dit mengsel garneren met de rest van de ingredienten.
10. Als laatste de halloumi op het slaatjes leggen en bestrooien met de basilicum.

Gerookte forel met salade van rode bonen, komkommer en kerstomaat.

Ingrediënten voor 2 personen : 125 gr gerookte forel, 200 gr gemengde kerstomaten, 1 blik 400 gr rode bonen, ½ komkommer, ½ rode ui, 1 slp gehakte peterselie, 1 slp yoghurt, 1 slp witte wijnazijn, 1 slp olijfolie, peper en zout.

1. Was de kerstomaten en halveer ze.
2. Schil de komkommer, in de lengte in 2 snijden en de zaadjes uithalen. In halve ringen snijden.
3. De rode ui pellen en in fijne ringen snijden.
4. De rode bonen spoelen.
5. De yoghurt mengen met de peterselie, de witte wijnazijn en de olijfolie. Kruiden met peper en zout.
6. De rode bonen en de komkommer mengen met het yoghurtsausje.
7. Verdeel de gerookte forel in gelijke stukjes.
8. In een mooie kom de bonen en komkommer verdelen. Schik daarop de kerstomaten, de gerookte forel en de rode uiringen.

Gevulde tomaat met tonijn, witloofsla.

Ingrediënten voor 3 à 4 tomaten : 1 blik tonijn van 200 gr, 2 hardgekookte eieren, 1 klp kappertjes, 1 slp fijngesneden platte peterselie, 1 slp mayonaise, 1 slp yoghurt, 3 à 4 tomaten.

Voor de witloofsla : 2 stronken witloof, 1 blik 400 gr witte bonen, ½ komkommer, 1 slp mayonaise, 1 slp yopghurt, sap van ¼ citroen.

1. De tonijn laten uitlekken.
2. De tomaten monderen, pellen en uithalen. De binnenkant bestrooien met zout en omgekeerd laten uitlekken.
3. De hardgekookte eieren met een vork fijnpletten en mengen met de tonijn, de peterselie, de yoghurt, de mayonaise en de kappertjes.
4. De witte bonen wassen en uitlekken.
5. Het witloof wassen en in fijne reepjes snijden. Besprenkelen met het citroensap.
6. De komkommer schillen, in de lengte in 2 snijden, zaadjes uithalen en in halve ringen snijden.
7. De bonen, witloof en komkommer mengen met de mayonaise en de yoghurt.
8. De tomaten opvullen met de tonijn.
9. Op een schotel de witloofsla schikken en daarop de tomaten .

Herfstsalade met wildpastei.

Ingrediënten voor 4 pers. : 2 stronken witloof, 8 radijzen, 24 witte druiven, 50 gr rucola, 1 bussel waterkers, 1 peer, 100 gr geraspte wortel, 6 minitomaten, 30 gr pijnboompitten, 100 gr couscousparels, 350 gr wildpastei.

Dressing : 3 slp mayonaise, 1 slp graanmosterd, 1 klp honing, beetje water.

1. Voor de dressing al de ingrediënten goed mengen.
2. De pijnboompitten roosteren.
3. De couscousparels koken zoals vermeld op de verpakking. Afgieten en spoelen onder koud water. Mengen met 1 slp olijfolie. Kruiden met zout en peper.
4. De radijzen in plakjes snijden.
5. De rucola en de waterkers wassen en laten uitlekken.
6. Het witloof wassen, in reepjes versnijden. Enkele blaadjes behouden voor de garnering.
7. De druiven wassen en halveren.
8. De peer schillen, klokhuis verwijderen en in blokjes snijden.
9. De tomaten in 4 snijden.
10. Al deze ingrediënten mooi schikken in een schotel uitgenomen de couscous. De wildpastei er op dresseren. Wat dressing over sprenkelen.
11. De couscous in een kom doen en garneren met enkele tomatenpartjes en een toefje dressing.

 

Kruidenslaatje met sardines.

Ingrediënten voor 2 à 3 pers. : 1/3 krop salade, zelfde hoeveelheid kruiden (munt, platte peterselie, basilicum rood en wit, kervel, koriander, enz…), ½ komkommer, frambozen en rode bessen (hoeveelheid naar keuze), 12 tal kerstomaten, 2 slp geroosterde pijnboompitten, 2 blikjes sardines.

Voor de vinaigrette : 3 slp olijfolie, sap van ¼ citroen, 1 klp mosterd, peper en zout.

1. Kuis de sla , was ze en zwier ze droog.
2. Spoel al de kruiden, dep ze droog op keukenpapier en verwijde de harde stelen. Ga er eenmaal door met het mes om ze iets kleiner te maken.
3. De komkommer schillen, in de lengte in 2 snijden, zaadjes uithalen en in halve ringen snijden.
4. De kerstomaten in 2 snijden.
5. Meng al de ingrediënten voor de vinaigrette met de klopper.
6. De sla mengen met de kruiden, de komkommer en de kerstomaten.
7. De sardines opkuisen en in grote stukken snijden.
8. Meng het slamengsel met de vinaigrette. Schik dit in een schaal en garneer met de sardines, het rood fruit en de pijnappelpitten.

Pastasalade met asperges en gedroogde ham.

Ingrediënten voor 2 personen : 150 gr pasta (penne, macaroni, farfalle enz…), 6 asperges, 6 sneetjes gedroogde ham, 2 eieren, 6 radijzen (liefst meerkleurig), mini basilicum of gewone .

Voor de saus : 1 klp mayonaise, 1 klp griekse yoghurt.

1. De pasta koken zoals vermeld op de verpakking. Afgieten en afspoelen.
2. De eieren 9 minuten koken. In koud water leggen. Pellen en in 6 snijden.
3. De asperges wassen, schillen en koken in een bodempje water. Laten afkoelen. De topjes op ongeveer 5 cm afsnijden en de rest versnijden in stukjes van 1 cm.
4. Voor de saus de mayonaise mengen met de Griekse yoghurt.
5. De radijzen in dunne schijfjes snijden.
6. De pasta met de stukjes asperges en de saus vermengen.
7. Garneren met de ham, aspergepunten, eieren en radijzen.
8. De kleine basilicumblaadjes over het slaatje strooien.

Pastasalade met gerookte zalm.

Ingrediënten voor 2 pers. : 220 gr pasta (penne, macaroni, fusilli, farfalle enz…) 250 r gerookte zalm, ½ appel, ½ komkommer, 10 st gele of rode kerstomaten, 2 eieren, 1 handvol rucola, 1 slp parmezaan schilfers, basilicumblaadjes.

Voor de saus : 1 slp mayonaise, 1 slp yoghurt, 1 klp mosterd, peper, zout, citroensap.

1. De pasta koken zoals vermeld op de verpakking. Afgieten en spoelen onder koud water.
2. De eieren gedurende 9 minuten koken. In koud water laten afkoelen. Pellen en in partjes snijden.
3. De appel en de komkommer schillen. Het klokhuis uit de appel verwijderen en de appel in kleine blokjes snijden. De komkommer in de lengte in 2 snijden, zaadjes uithalen en in kleine blokjes snijden.
4. De zalm versnijden in reepjes.
5. Al de ingrediënten voor de saus mengen.
6. De pasta mengen met de mayonaise, de appel en de komkommer. Dit in een mooie schotel doen en garneren met de kerstomaten, de zalmreepjes, de partjes gekookt ei, de rucola, de parmezaan en de basilicum.

Salade met rauwe ham, meloen en komkommer.

Ingrediënten voor 2 personen : 6 sneden rauwe ham, 2 grote sneden brood, ½ meloen, 60 gr blauwe kaas, 1 komkommer.

Voor de dressing : 1 slp appel en perensiroop (genre Luikse siroop), 1 mespunt mosterd, 1 klp rode wijn azijn, 1 slp appelsiensap, 1 slp olijfolie, 1 mespunt gemberpoeder(facultatief), peper, zout.

1. Al de ingrediënten voor de dressing mixen.
2. De komkommer schillen, in de lengte 2 snijden, zaadjes uithalen en in blokjes snijden.
3. De halve meloen schillen, in 2 snijden, zaadjes verwijderen en in repen snijden.
4. De komkommer met 2 slp dressing mengen.
5. De sneden brood licht roosteren en en driehoekjes snijden.
6. De blauwe kaas verbrokkelen.
7. Op een schotel de komkommer schikken, daarop de verbrokkelde kaas.
8. Nu de ham en de meloen er op garneren. De resterende dressing er over gieten.
9. Rondom de salade de driehoekjes brood leggen.

Salade van groene bonen, rode paprika en mozzarella.

Ingrediënten voor 2 personen : 400 gr groene boontjes, 1 rode paprika, 1 slp geroosterde zonnebloempitten, 1 kleine rode ui, 10 mozzarella bolletjes.

Voor de dressing : 1 lente-ui, 8 basilicum blaadjes, 1 klp mosterd, 1 slp limoensap, 2 slp olijfolie, 1 slp yoghurt.

1. Kuis de boontjes, verwijder de topjes en controleer op draden. Was ze en gooi ze in kokend zoutwater gedurende 10 à 12 minuten. Afgieten en direct in ijskoud water spoelen. Laten uitlekken.
2. Schil de paprika, snij die in reepjes en 4 à 5 minuten in kokend water garen. Afgieten en met ijskoud water spoelen.
3. De rode ui pellen en in dunne ringen snijden.
4. Voor de dressing : Spoel de lente-ui, snij die in stukken. De basilicum met de lente ui, de mosterd, limoensap en olijfolie in de blender fijn mixen. Mengen met de yoghurt.
5. Doe de boontjes in een mooie kom. Garneer met de paprika, de rode ui, de zonnebloempitten en de mozzarella. Giet er een beetje dressing over en serveer er de rest in een kommetje bij.

Salade van rijstvermicelli en sardientjes.

Ingrediënten voor 2 pers : 60 gr rijstvermicelli, 2 grote wortels, 1 komkommer, 1 slp geroosterde sesamzaadjes, 1 avocado, ½ limoen, 10 kerstomaten, 2 lente-ui, 2 blikken sardines van 90 gr, koriander.

Voor de dressing : 1 ½ slp honing, 1 ½ slp balsamico azijn, 1 ½ klp gemberpoeder, 1 ½ slp sesamolie, 4 ½ slp zonnebloemolie, 1 ½ slp sojasaus.

1. Al de ingrediënten voor de dressing goed mengen met de klopper.
2. Water aan de kook brengen, van het vuur nemen en de vermicelli 5 minuten weken. Afgieten en direct spoelen onder koud water.
3. De komkommer en de wortels schillen en in fijne slierten snijden.
4. De avocado in 2 snijden, pit uithalen en pellen, besprenkelen met de limoen en in plakken snijden.
5. De lente-ui wassen en in fijne rondellen snijden.
6. De kerstomaten in 2 snijden.
7. De sardines laten uitlekken.
8. In een schaal de vermicelli mengen met de wortel en de komkommerslierten. Mengen met ¾ van de dressing.
9. In 2 mooie kommen de vermicelli mengeling schikken. Daarop de avocado, kerstomaten, lente-ui en sardines schikken. Garneren met de koriander en bestrooien met de sesamzaadjes. De rest van de dressing er apart bij serveren.

 

Salade van tarwekorrels, Emmental en Breughelkop.

Ingrediënten voor 2 pers. : 100 gr tarwekorrels, 150 gr Emmental, 150 gr Breughelkop, 1 komkommer, 1 handvol veldsla, 1 nectarine, 1 rode ui, 10 kerstomaten, 1 slp geroosterde pijnboompitten, bieslook.

Dressing : 1 slp mayonaise, 1 slp yoghurt, 1 slp honing, 1 slp witte wijnazijn, 1 klp graamosterd, peper en zout.

1. De tarwekorrels koken zoals vermeld op de verpakking. Afgieten en spoelen met koud water.
2. De Emmental en de Breughelkop in blokjes snijden.
3. De komkommer schillen, in 2 snijden in de lengte. De zaadjes uithalen en de komkommer in halve ringen snijden.
4. De veldsla wassen.
5. De kerstomaten in 2 snijden.
6. De nectarine wassen en in blokjes snijden.
7. De rode ui pellen en in fijne ringen snijden.
8. De bieslook fijn snijden.
9. Voor de dressing : al de ingrediënten voor de dressing mengen.
10. Al de ingrediënten voor de salade in een kom schikken met uitzondering van de Emmental, de Breugelkop, nectarine en de ½ van de bieslook. De dressing goed mengen met de salade. Dit nu in een mooie kom schikken en garneren met de rest van de ingrediënten.

Slaatje van Nieuwe Hollandse maatjes en gerookte zalm.

Ingrediënten voor 2 personen : 4 nieuwe Hollandse maatjes, 4 sneden gerookte zalm, ½ krop sla, 2 eieren, 3 tomaten, 3 lente-ui, 1 potje Philadelphia kaas Zalm en dille, ½ komkommer, 1 kleine ajuin fijngesneden, 1 slp yoghurt, 1 slp mayonaise, peper, zout, 1 potje avocado dipsaus.

Recept dipsaus : www.dedagelijksekeukenvanladychefrita.be recepten 2018 sauzen

1. De sla wassen en droogzwieren.
2. De tomaten monderen, pellen en in partjes snijden.
3. De eieren gedurende 9 minuten koken en direct afkoelen in koud water. Pellen en in partjes snijden.
4. De maatjes opkuisen. Bestrooien met de ajuin.
5. De sneetjes gerookte zalm inwrijven met de roomkaas en oprollen. De sneetjes in 2 snijden.
6. De komkommer schillen, in de lengte in 2 snijden, zaadjes verwijderen en in halve boogjes snijden.
7. De lente-ui wassen en in kleine rondjes versnijden.
8. De mayonaise mengen met de yoghurt. Kruiden met peper en zout.
9. Op een schotel de sla schikken. Besprenkelen met de mayonaise dressing.
10. Op de salade de maatjes, de zalm, de tomaten, de eieren en de komkommer schikken. Garneren met de lente-ui.
11. Opdienen met de avocado dipsaus en stokbrood.

Slaatje van tarwe, Breydelspek en Oud Brugge kaas.

Ingrediënten voor 2 à 3 personen : 100 gr veldsla, 1 handvol gemengde slascheuten (mosterdsla, bloedzurkel, lavas, warmoes), enkele mosterdsla bloempjes, 200 gr groene boontjes, 1 sjalot, 1 tomaat, 125 gr tarwe (Ebly), 125 gr Brugge oud kaas in een blok, 1 snede Breydelspek van 125 gr.

voor de dressing : 1 slp ciderazijn, 2 slp olijfolie, 1 klp mosterd, 2 klp Griekse yoghurt, peper en zout.

1. De tarwe koken zoals vermeld op de verpakking. Afgieten en spoelen.
2. De topjes van de groene boontjes verwijderen en nazien op draden. Wassen en in kokend zoutwater 8 à 10 minuten garen. Afgieten, spoelen en in stukjes van 2 cm snijden.
3. De tomaat monderen, pellen en in dunne partjes snijden.
4. De veldsla reinigen en wassen. De slascheuten wassen.
5. De sjalot pellen en fijn snipperen.
6. De kaas in kleine blokjes snijden.
7. Het spek in blokjes snijden en krokant bakken. Op keukenpapier leggen om het overtollige vet te verwijderen.
8. De dressing : Al de ingrediënten samen goed roeren.
9. De tarwe mengen met de veldsla, de sjalot en de groene boontjes. Daar roert men 2 slp dressing door. Men schikt dit in het midden van een wijde kom. Daar rond de slascheuten en de bloempjes. Garneren met de tomaten, de kaas en het spek. De rest van de dressing er over sprenkelen.

Zomersalade met gekookte ham, meloen en mozzarella.

Ingrediënten voor 2 pers.: 2 sneden gekookte ham, 125 gr mozzarella, 1/3 meloen, 1 handvol rucola, 2 tomaten, enkele blaadjes basilicum (groen, rode of beide), zwarte peper, olijfolie en zeezout.

1. De tomaten emonderen, pellen en in partjes snijden.
2. De meloen schillen en in partjes snijden dezelfde grootte als de tomaten.
3. De mozzarella in kleine stukjes snijden.
4. De ham in reepjes snijden.
5. Schik de rucola op een schotel. Leg de tomaten, meloen, ham en mozzarella op de rucola. Garneren met de basilicumblaadjes, gemalen zeezout en zwarte peper. Een beetje olijfolie over sprenkelen.